مدیریت فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت میگیرد.
تاکنون، تعاریف متعددی برای مدیریت، ارائه شده است. برخی از مهمترین تعاریفی که ارایه شده، به قرار زیر است:
۱- هنر انجام امور بهوسیله دیگران
۲- فرآیندی که طی آن تصمیم گیری در سازمان ها صورت می پذیرد
۳- انجام وظایف برنامهریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترل
۴- علم و هنر هماهنگی کوششها و مساعی اعضای سازمانو استفاده از منابع برای نیل به اهداف سازمانی
۵- بازی کردن نقش رهبر، منبع اطلاعاتی، تصمیمگیرنده و رابط برای اعضای سازمان
مدیریت از دید کارکردی شامل وظایفی همچون برنامه ریزی، تصمیم گیری، سازماندهی، نوآوری، هماهنگی، ارتباطات، رهبری، انگیزش و کنترل میگردد. این نوع تعاریف از مدیریت اگر چه با کمی و کاستی یا فزونیهایی در واژههای بیان کنندهٔ وظایف روبرو است، اما به نظر روان تر از تعاریفی است که میکوشند مدیریت را محصور به یک ویژگی خاص نمایند و یا ارزش فلسفی خاصی به مفهوم بیفزایند. با اینحال تعاریف متعدد از مدیریت با توجه به کارکردهای آن از سوی محققانی چون فایول و یا گیولیک دارای تفاوتهایی است که به سادگی نمیتوان از آنها گذر کرد. آنچه واضح است علم مدیریت هنوز نتوانسته است تعریف خود را مدیریت کند.
تعریف ذیل، مفاهیم کلیدی مدیریت را در بردارد:
۱- مدیریت یک فراینداست.
۲- مفهوم نهفتهٔ مدیریت، هدایت تشکیلات انسانی است.
۳- مدیریت مؤثر، تصمیمهای مناسبی میگیرد و به نتایج مطلوبی دست مییابد.
۴- مدیریت کارابه تخصیص و مصرف مدبرانه میگویند.
۵- مدیریت بر فعالیتهای هدفدار تمرکز دارد.
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
|
برنامه و سر فصل دروس دوره کارشناسی مدیریت صنعتی |
موسسه آموزش عالی نیما موسسه آموزش عالی نیما